Zuidwest USA 2011

Dag 04 - Red Rock Canyon/Death Valley

Vanochtend was Sem al om 5 uur klaar wakker en dat is toch wel iets te vroeg om op pad te gaan.... We hebben de tijd wat gerekt en zijn de koffers gaan inpakken, daarna uitgechecked in het Excalibur hotel en naar de ingang van de stad gereden waar je het beroemde Welcome to Las Vegas bord hebt staan.

Deze locatie is erg populair. In de afgelopen dagen zijn wij hier regelmatig voorbij gereden, en telkens staan hier veel mensen om een foto te nemen. Deze ochtend is het niet zo druk, dus snel de auto geparkeerd en ook op de foto. Daarna naar Denny's gereden bij Tahiti Village resort, iets buiten de stad gelegen, waar we eindelijk een WiFi verbinding hadden om het reisblog bij te werken. In het Excalibur hadden we namelijk geen WiFi, wat lastig is met een iPAD. Na het ontbijt verlaten we het bruisende Las Vegas en rijden naar Red Rock Canyon National Conservation area, waar we de 13 mijl lange scenic route doen. Dit is een prachtige route langs mooie rotsformaties en is slechts een aantal mijlen buiten Las Vegas gelegen.

Daarna zijn we via de US-160 richting het plaatsje Pahrump gereden waar we tanken, want we willen zeker zijn dat we voldoende benzine hebben. De geplande Old Spanish trail hebben we gemist en zijn blijven doorrijden naar Shoshone. In eerste instantie had 'ik' niet in de gaten dat we de afslag Badwater moesten nemen, nadat we enige tijd de weg kwijt waren zoals ik deze gepland had. Nicole vroeg mij nog of we de afslag Badwater niet moesten nemen, maar eigenwijs reed ik door, omdat ik op zoek was naar Ashford Junction en deze dus niet vondt. We zijn toen gestopt en de hulp ingeroepen van TomTom. Deze stuurde ons dezelfde weg weer terug.. richting Badwater! De rest van de discussie kunnen jullie wel bedenken natuurlijk....

De route richting Badwater was prachtig. Dit is het laagste punt op het Westelijk halfrond, 86 meter onder zeeniveau. We zagen een enorme zoutvlakte met daarin nog maar een heel klein beetje water.Het is hier onbeschrijfelijk heet en hebben op het temperatuur display in de auto 48,5 graden gezien.Als je buiten staat lijkt de wind net een hete föhn die in je gezicht blaast.

We zijn de weg vervolgd naar Devil's Golfcourse, een bizar landschap met allemaal bobbels waarin zich zout heeft gekristaliseerd. Heel lang geleden was het de bodem van een enorm zout meer. Wat we erg mooi vinden aan Death Valley is het continue veranderend landschap met vele kleuren en vormen. Naarmate je verder rijdt wordt het steeds mooier en mooier... Artist's Drive heeft het meeste indruk op mij gemaakt. Deze weg gaat langs Artist Palette met prachtige gekleurde rotsen. Deze zijn ontstaan door de vele metalen in het zand. Je wilt ze allemaal vast leggen op de foto, maar de kleuren zijn zeer moeilijk vast te leggen.

Ook Golden Canyon was heel mooi. Dit was de laatste stop voordat we bij Furnace Creek aankwamen.

Onderweg in Death Valley, zijn we regelmatig ingehaald door test auto's van Landrover. Zij testen hier nieuwe modellen die beplakt zijn met stickers of zwarte platen. Omstreeks 6 uur dachten we dat we ons hotel hadden gevonden en naar de receptie gereden. Het bleek Furnace Creek Inn te zijn en bij de ingang stonden allemaal test auto's van Landrover. De dame bij de receptie zei dat we geboekt hadden bij de Ranch want de Inn was voor de komende maanden volledig volgeboekt door test rijders van auto fabrikanten. Wat een super job is dat om in deze mooie omgeving te mogen rijden met de nieuwste auto's. We zijn snel door gereden naar Furnace Creek Ranch, welke een paar mijl verderop lag. Na het inchecken zijn we naar Zabriskie Point gereden om van het prachtige uitzicht te genieten. Tijdens de klim naar boven worden we nog aangesproken door twee Belgen. Eenmaal boven aangekomen kun je genieten van een adembenemend uitzicht op een bijna onaards woestijnlandschap, badlands genoemd. Verrassend genoeg is dit landschap vooral gevormd door water! Het regent niet vaak in Death Valley, maar de weinige buien die er zijn, zijn vaak bijzonder heftig. Het water kan niet wegzakken in de bodem, en daardoor moet er in korte tijd heel veel water worden afgevoerd waardoor diepe geulen ontstaan in het zachte gesteente. De badlands zijn dus het resultaat van extreme water erosie. Wij hebben alleen het uitzichtpunt aangedaan en zijn niet over de trail gelopen. Het is hier echt bloedheet!

Dit uitzichtpunt was het laatste voor vandaag.

De kids hebben genoeg rotsen gezien en willen maar één ding, het zwembad! We zijn snel naar onze kamer gereden en de koffers uit de auto gehaald. Dit is echt een mooie locatie. Het is een groene Oase, midden in de woestijn. Heel vreemd om hier palmbomen te zien in de achtertuin van je kamer en een uitzicht op een groen grasveld met zwembad.Er waren meerdere mensen aan het genieten van het zwembad, waarvan het water niet koud was, maar toch verfrissend.

Daarna zijn we lekker gaan douchen en naar de steakhouse op de ranch gegaan. We hebben hier heerlijk gegeten.... behalve Sem dan, want die trok het niet meer en is tijdens het eten in slaap gevallen. Hij heeft vandaag veel indrukken gehad, lang in de auto gezeten en dan natuurlijk nog die extreme hitte waneer je uitstapt.We hebben een Apple Juice 'to go' voor hem besteld en hem al slapende naar de kamer gedragen.

Ook in de avond blijft het hier heel warm en de airco heeft de gehele nacht overuren moeten draaien. Om 22:00 uur slaapt iedereen, behalve ik, die nog foto's moeten overzetten en aan het stoeien ben met de internet verbinding.

Gereden: 260 mijl / 418,4 km

Morgen gaan we waarschijnlijk nog een stukje DV doen en daarna eruit rijden via highway 190 naar Monolake/Bodie, wat een lange trip zal zijn.

Patricia

Hoi Moolenschotjes,
Wat hebben jullie al veel moois gezien! En wat is het heet bij jullie. Hier is het vandaag meer herfst dan zomer en de voorspellingen zijn zeker niet beter. Heeft elk hotel toch wel een zwembad, dat lijkt me zeer welkom aan het einde van zulke warme dagen. Smeer je maar goed in. Jullie zullen wel zwart thuiskomen.
Dat verhaal van die gemiste afslag wil ik toch nog wel graag horen. En dan wel de kant van Nicole. (haha)
Nou, geniet nog lekker verder.
Groetjes,
Jean-Paul, Patricia, Bibi, Mika & Fee xxxxx

wilfred de goeie

heeeeee luitjes, eindelijk weer een berichtje vanuit De Lier,ben zelf ook ff on route geweest,maar ben toch wel stik jaloers op jullie hoor!!!wat een belevenissen!!het is maar goed dat we er niet bijzijn want anders had u geen tijd gehad voor die mooie verhalen!!!haha. vind het fantastisch die verhalen,zou er al een dagtaak aan hebben.zou zegge vooral doorgaan en lees weer gauw van jullie.dikke kus vanuit een herftachtig westland.

groetjes Wilfred solo.

marjelle

wat hebben jullie al veel gedaan en gezien !! en wat is het daar heet hier lijkt het wel herfst gisteren heeft het de hele dag geregend en de vooruitzichten zijn niet echt beter . Nog twee weken werken en dan kunnen wij eindelijk op vakantie begin er wel zin in te krijgen als ik jullie reisverhalen lees. Veel plezier, groetjes en een dikke kus van ons

derooya@home.nl

Hey buurtgenootjes!

Dat ziet er allemaal prachtig uit!
Adembenemend.
Geniet er maar van want dat zal je waarschijnlijk niet zo vaak nog gaan mee maken.