Zuidwest USA 2011

Dag 08 - San Francisco

Demi:

We hebben gisteren leuke dingen gedaan. We moeten wel vroeg opstaan voor Alcatraz. Mama en ik gingen broodjes halen bij de bakker. Het is er heel leuk. Ze hebben van alles van deeg gemaakt, krokodillen van meer dan 1 meter lang, mini turtels (schildpad), beren, bloemen enz. Toen we alles opgegeten hadden, liepen we langzaam naar pier 39 om te kijken dat er nu wel zeehonden / zeeleeuwen lagen. Maar weer niet, er lagen er maar 2, 1 minder als gisteren. Toen liepen we maar naar zo'n kleine van alles en nog wat winkel. Er lagen ook donuts, die hebben we nog niet op deze vakantie (haha). We hebben 4 donuts gehaald, 3 met suiker en 1 met chocolade. Het was zelfbediening, dus we moesten het in een doosje doen. Toen liepen we naar pier 33, echt iedereen keek mij aan omdat ik een doos donuts vast had. Toen moesten we nog op de foto bij de ingang, want zij willen graag dat je dat koopt. Sta ik hoor met mijn doos donuts. Toen mochten we instappen. We hoefden maar 20 minuten in de boot te zitten. Toen we er waren kreeg je een koptelefoontje waar je de taal op kon kiezen, er zat nederlands bij, gelukkig. Het was echt heel leerzaam en echt super leuk. Je mocht ook in de cellen. En er werd verteld hoe de dieven zijn ontsnapt! Met een lepel, daarmee hadden ze een gat geboord. Ik vond het heel leerzaam. Je kan ook een audio cd kopen in het nederlands, maar je kan hem ook gewoon opzoeken. Na alcatraz gingen we naar de lombart streat, een heel stijl straatje gekronkeld met bloemetjes. Daarna gingen we naar de gekleurde huisjes van foolhouse. Na de huisjes gingen we eten, in hetzelfde restaurand als gisteren. Gisteren hadden we gezien dat als je jarig was dat je zo'n lekker ijs toetje voor je neus kreeg en ze gaan zingen. Dus had papa gezegd dat ik jarig was, maar jammer de poging was misslukt. Het zal wel gekomen zijn omdat we van tafel zijn gewisseld. Toen we lekker hadden gegeten liep er ineens een pelikaan op de stoep iedereen aaiden hem.

Een mens pakte hem bij zijn snavel en tilde hem van de straat op terug naar de stoep . En daarna liep hij gewoon met alle mensen mee. Lachen toch. We hadden een keer gelezen in een reisverslag over een man die hier uit de bossen springt. En papa zij, kijk uit daar zit zo'n gek iemand achter de bossen, Dus wij liepen er om heen en toen kwam er ander man aanlopen, en hij sprong uit de bossen. Die mensen schrokken echt. Het was een zwerver en dacht als iemand er om moet lachen vraag ik geld, echt heel dom! We gingen eergisteren naar zo'n chocolade winkeltje om wat lekkers te halen. Ze haddden er grote chocolade kaarten (leuk voor jullie, opa en oma) dat was het een beetje van deze dag. Liefs Demi

Vanochtend om acht uur wakker. Het hotel ligt zeer gunstig in een zijstraat van de Pier. Aan de overzijde van het hotel is Seven Eleven supermarkt en om de hoek een grote bakkerij. We zitten dus echt op een goede locatie. De bakkerij is zeer verrassend ingericht.

Je ziet hier achter glas hoe ze diverse broden maken. Het afgebakken brood wordt vanuit de bakkerij in manden gedaan en via een transport systeem bevestigd aan het plafond in de winkel afgeleverd. Je ziet het verse brood vanuit de bakkerij de gehele winkel rond gaan. Erg grappig om te zien.Nicole is vanochtend samen met Demi ontbijt gaan halen bij de bakker. Sem en ik zijn op de kamer gebleven. Sem was nog een beetje lui en kijkt tv. Ik was het reisverslag aan het bijwerken omdat ik achter liep... Na het ontbijt zijn we om kwart richting Pier 33 gaan wandelen, waar we met de boot naar Alcatraz gaan.

Onderweg wilde Nicole nog even naar Pier 39 lopen om te zien of er nu wel meer zeeleeuwen liggen. Maar helaas... nog steeds liggen er maar een klein aantal, je moet ze echt zoeken. Toen wij hier 12 jaar geleden waren, lag het helemaal vol met zeeleuwen. Jammer dat er nu zo weinig zijn, maar het is niet anders. We waren iets te vroeg aanwezig bij Alcatraz Tours en hebben in het bijgelegen winkeltje, donuts voor onderweg op de boot gekocht.

Het was niet lang naar het eiland varen en bij aankomst kregen we een korte uitleg over de geschiedenis van de gevangenis en de tour mogelijkheden.

Daarna zijn we direct richting het hoofdvertrek gelopen (wat trouwens nog een flinke klim was) om de audio tour te doen. Deze tour is beschikbaar in het Nederlands, wat natuurlijk heel fijn voor Demi & Sem was, maar ook voor ons. Ondanks dat je Engels spreekt, luisterd Nederlands toch makkelijker. Wij vonden de audio tour indrukwekkend en interessant..

Je wordt tijdens de audio tour langs diverse cellen en verblijven geleid, met daarbij aanvullende informatie. Je krijgt een goed inzicht hoe het er hier allemaal aan toe ging en onder welke omstandigheden de gevangenen en bewaarders verbleven.

De tour duurde ongeveer één uur. Daarna hebben we buiten nog wat foto's gemaakt en de boot terug genomen.Bij aankomst op de pier zijn we richting het hotel gewandeld en bij Subway een paar heerlijk verse broodjes laten maken, die we lekker op de kamer hebben opgegeten. Hierna zijn we met de auto en behulp van TomTom naar Lombard Street gegaan, en via de kronkelige straat naar beneden gereden. Dit was erg leuk, vooral de stijle klimmen en afdalingen op de weg richting Lombard Street. Daarna naar South Vista bij de Golden Gate Bridge gereden, voor een mooi uitzicht op de brug.

Natuurlijk wilden wij mooie foto's maken van deze schitterende brug en zijn daarom nog even naar de andere zijde van de brug gereden, maar niet naar de overkant van de baai.

Na Golden Gate Bridge rijden we naar Alamo Square waar een aantal mooieVictoriaanse huizen staan. Deze huizen behoren tot de meest gefotografeerde gebouwen in San Francisco. Deze huizen, die op een heuvel liggen, bieden een prachtig zicht op de stad en geven weer hoe San Francisco er inde 19e eeuw uitzag.

Een aantal van deze Victoriaanse huizen hebben ook decor gestaan voor de tv-serie Full House. Vanuit het park, kijkend in de richting van de zes huizen aan Alomo Square,heb je een prachtig uitzicht op enkele van de meest beroemde bezienswaardigheden in San Francisco; zoals de Golden Gate Bridge, Oakland Bay Bridge, TransAmerica Pyramid en St. MaryCathedral. Na het bezoek aan Alamo Square zijn we via Financial District nog even door Chinatown gereden, om te zien of we de Fortune Cookies fabriek konden vinden. Deze hebben we niet meer bezocht, omdat we er met de auto niet bij konden komen. Omdat we hier gisteren al hebben rond gelopen, gaan we weer verder. Wat een drukte hier in Chinatown, het leek wel of er vandaag markt was of een uitverkoop. Iedereen liep druk door elkaar heen met allemaal dezelfde roze plastic tassen. Heel grappig om te zien. We zijn snel aan deze Chinese drukte ontsnapt en naar het hotel gereden via the Cannery en Ghiradelli Square, gelegen naast Fisherman's Wharf.

We hebben de 49 mile scenic route met de TomTom niet meer gereden, zoals gepland. Dit omdat we al veel van de stad hebben gezien en de indrukken voldoende waren. San Francisco is een mooie stad met vele verschillende gezichten, die per blok veranderen. Zo zit je in een toeristisch gebied, dan weer in een financieel gebied, en zo weer in een arbeiderswijk of rijke buurt! En dat allemaal op relatief korte reisafstand. Nadat we de auto bij het hotel geparkeerd hadden, zijn we nog opgelopen naar Fisherman's Wharf en lekker gaan eten bij Rain Forest Café. Dit restaurant ligt nabij het hotel en de kids wilden er weer graag naar toe. Het concept van het restaurant is erg leuk. Bij binnenkomst reserveer je eerst een tafel, waarna je in de Rain Forest winkel kan shoppen of in de bar wat drinkt. Wanneer je gereserveerde tafel vrij is, roepen ze je naam om en kan je naar boven gaan, waar het restaurant is of beter gezegd, de Jungle. Ook vanavond is het weer druk in het restaurant. Na het heerlijke eten zijn we een deur verder gegaan, en een Sunday ijsje gehaald bij de gouden M ;-)

Gereden: 16 mijl / 25,7 km.

Morgen rijden we via Highway One langs de kust naar Cambria.