Zuidwest USA 2011

Dag 11 - Los Angeles

Los Angeles, hmm.... toch niet echt onze stad!

Vandaag was misschien tot nu toe, de minst interessante dag van de vakantie. Het is niet dat deze niet leuk was, maar gewoon minder indrukwekkend of interessant. Vanmorgen zijn we naar de HOLLYWOOD letters vertrokken en hebben direkt ook kennis gemaakt met de nadelen van deze stad... Drukte en File! We hebben ruim twee uur langzaam gereden over een afstand van 28 mijl, zelfs de almighty TomTom wist geen file oplossing te bedenken. En dat allemaal voor een paar witte letters op een berg

Laughing

Maar het is wel zo dat ze kenmerkend zijn voor LA. We zijn richting Lake Hollywood gereden en via Canyon Lake Drive naar boven gereden. In de verte zagen we de letters al aan de horizon verschijnen. De weg naar boven was kronkelig en stijl, maar dat waren we inmiddels al gewend. Helaas konden we niet helemaal naar boven rijden, want er stond een bord met 'Road Closed'. Dit geldt natuurlijk niet voor een eigenwijze Nederlander!De weg was inderdaad niet al te best en werd steeds steiler en smaller. Hier wil je echt geen tegenliggers tegenkomen. Een eindje verderop konden we inderdaad niet meer verder vanwege wegwerkzaamheden en nood gedwongen omdraaien. Dat laatste was sneller geschreven dan werkelijk gedaan. Zo'n Amerikaanse SUV keer je niet zomaar even om, in een zeer smal en stijl straatje. Daarnaast hadden andere mensen gezien dat wij door het 'Road Closed Sign' waren gereden en dat bracht hun op hetzelfde idee. Bij het omkeren kwamen wij deze mensen tegen en tijdens het naar beneden rijden. Al met al hebben we heel veel moeite moeten doen voor een foto van een paar witte letters
Laughing

Daarna zijn we doorgereden naar Hollywood Blvd. Het was hier erg druk en ontzettend veel mensen liepen over de 'Walk of Fame', op zoek naar hun favoriete ster. Hier liggen tegels welke gegraveerd zijn met goud gemarkeerde sterren met daarin namen van beroemdheden, zoals artiesten, zangers en acteurs, maar ook filmsterren zoals Donald Duck en Mickey Mouse.

Gelukkig konden wij de auto parkeren aan de boulevard. Er zat zelfs nog tijd op de parkeermeter. We hebben wat tijd op de parkeermeter bijgekocht en zijn over de Blvd. gaan wandelen. Grappig is dat deze niet alleen met Quarter Dollars werken, maar ook met een creditcard. Gewoon de VISA or Mastercard door de gleuf halen, parkeerbedrag intoetsen en klaar! Er was geen pincode nodig? Over parkeertarieven in de US kan Nederland nog wat leren. Een half uur parkeren in een stad als LA kost 50 dollarcent. En net als in Amsterdam is ook de ruimte in LA zeer beperkt en duur. BijGrauman's Chinese Theatre is het erg druk en er staan veel mensen in outfits van filmartiesten om samen op de foto te gaan. Uiteraard voor $$$.

Dit historische filmtheater heeft een vloer waarin de hand en voet afdrukken van beroemdheden te vinden zijn. Vandaag stond er een replica van Marilyn Monroe.

Demi vondt het wel leuk om samen met deze celebrity op de foto te gaan. Even verder op zien we de ster van Britney Spears, waarvan we ook een foto nemen. Je merkt wel waar de meest favoriete sterren liggen... daar is het vaak wat drukker! Terug wandelend naar de auto zien we een cameraploeg, welke opname's aan het maken zijn met jonge kinderen die zij uit het wandelend publiek selecteren.

Wij worden ook door hun aangesproken, maar willen verder lopen omdat onze parkeermeter afliep. Daarnaast is het hier ontzettend warm en druk. Kort daarna zien we disney sterren op de walk of fame liggen en nemen de laatste foto's in Hollywood Blvd.

LA vinden we een beetje vergane glorie.. Het is er rommelig en er ligt veel zwerfvuil langs de wegen. Ook is de kwaliteit van de wegen erg slecht. Sommige mensen zijn er lyrisch over, wij hadden er niet zoveel mee. In onze ogen, eigenlijk veel drukte om weinig... Op de terugweg naar het hotel zijn we via Beverly Hills gereden, een upperclass wijk in LA.

Veel beroemdheden hebben hier een huis, maar of ze er ook wonen? Er rijden veel toerbussen door de wijk, om de woningen van de rijken der aarde te laten zien. Het laatste drukke punt wat wij passeren is 'Rodeo Drive'.

In deze exclusieve winkelstraat zijn alle grote Europese en Amerikaanse modeontwerpers vertegenwoordigd. De drie 'blocks' tussen Wilshire Blvd en Santa Monica Boulevard zijn het meest exclusief. Hier kan men een paar sokken kopen voor $80, of een mooi nieuw pak voor $10.000. Het is maar wat je wilt, natuurlijk. Eenmaal bij het hotel aangekomen, gaan de kids en Nicole zwemmen. De temperatuur in Calforniè is lekker, veel aangenamer dan Nevada.

Ik ben iets gaan doen wat ik in mijn hele leven niet vaak gedaan heb! Na 11 dagen in de USA te zijn, begint de vuile was van 4 personen zich aardig op te stapelen. Op naar de 'Coin Laundry', een wasserette. Deze ligt een paar blokken van ons hotel vandaan. Met 4 zakken wasgoed, heb ik een extra grote wasmachine uitgezocht en alles erin gestopt. In de hoek van de wasserette stond een machine waar je voor $1,50 wasmiddel en voor hetzelfde bedrag wasverzachter kon kopen. Daarna heb ik een aantal dollar biljetten bij een automaat omgewisseld voor quarters, want deze had ik nodig voor de droger en wasmachine. Aha.. vandaar de naam 'Coin Laundry'

Wink
. Eight quarters in de wasmachine gedaan, wasmiddel en wasverzachter erin, draaien maar.... Nou, daar sta je dan te wachten tussen voornamelijk Mexicaans sprekende Amerikanen. Het is hier aardig druk. Er komen mensen die drie tot vier wasmachines of drogers tegelijk aanzetten. Dit komen ze natuurlijk wel doen met een grote GMC/Lincoln/Ford of Chevrolet SUV! Waarom dan geen wasmachine voor thuis, vraag ik me dan af? Heb even rondgelopen in de winkels die naast de wasserette lagen en na ongeveer 50 minuten was de wasmachine klaar. Daarna een wasmand gepakt en alles in de droger gestopt. Dit kostte $0,25 per 10 minuten. De machines die hier staan zijn van Amerikaans formaat, enorm groot dus. In deze wasserette staan veel machines en het is een komen en gaan van mensen. Na twee droogbeurten heb ik alles bij elkaar verzameld en met één ervaring rijker naar het hotel gereden. Nicole heeft op de kamer alles nog even glad gestreken en voorlopig hebben we weer schone kleren. Na deze ervaring zijn we gaan eten bij een Australisch steakhouse 'Outback'

Dit was de eerste Outback die wij gezien hebben waar je buiten kon eten. Heel vaak moet je hier bij binnenkomst even wachten voor een beschikbare tafel. Na ongeveer 10 minuten was er een tafel vrij en hebben we heerlijk gegeten.

Elke avond worden we door Disneyland vanuit onze hotelkamer getrakteerd op prachtige vuurwerkshows. Deze zijn geweldig om te zien en duren ongeveer 15 minuten. Elke avond kijken we naar deze show uit. Een vuurwerkshow als deze, hebben wij nooit eerder gezien. Echt geweldig!

Gereden 'not much': 96 mijl / 154,5 kilometer

Morgen gaan we naar Disneyland

Ronald

Howdie Americanos,

WOW wat ziet er dat allemaal geweldig uit.
Op deze manier wordt iedereen we lekker gemaakt om ook eens zo'n reis te gaan maken. Erg indrukwekkend.
En kleine Zus van Harte gefeliciteerd met je verjaardag, zie dat ik in ieder geval de eerste ben vandaag.
Geniet er nog lekker van de komende dagen/weken en tot binnenkort.

Arjo Jolanda en onze meiden

Lang zal ze leven in deee gloriaaaaa!! Hoera. Nicole van harte gefeliciteerd maak er een mooie dag van met Mickey en je gezinnetje. Dikke knuf van ons xxxx

Erik, Margreet en de kids

Elke ochtend met mijn ontbijt jullie verhaal lezen, dat is nog eens wakker worden. Leuk hoor !
Nicole Gefeliciteerd met je verjaardag, fijne dag vandaag in Disneyland. Groeten aan je husband en kids.
Bye

Tanja

Hee Nicole, van harte gefeliciteerd, het wordt ongetwijfeld een hele leuke verjaardag in San Diego!

marjelle,

hartelijk gefeliciteerd met je 39 ste verjaardag op naar de veertig geniet er lekker van en laat je maar eens verwennen in de usa. Groetjes en een dikke kus van de kids en natuurlijk van mij.

Mario,Aranka & de meiden

Hallo,

Nicole van harte proficiat en maak er ook vandaag maar weer een hele mooie dag van.

Groetjes, Mario, Aranka, Mandy & Daphne

fam van geffen

gefeliciteerd met je verjaardag. Wat een leuke verhalen en foto,s Heeflijk om te lezen.
groetjes fam van geffeh

willie, Gabrielle, Manon,Amber

Hey lieve schatten, Jammer dat LA niet helemaal jullie ding is, maar gelukkig hebben jullie wel heel veel andere mooie en indrukwekkende plekjes gezien en gaan jullie natuurlijk nog zien!!

Lieve Nicole, SUPER WAANZINNIG UITBUNDIG GEWELDIG GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!!! Geniet lekker met je man en je kindjes van deze feestelijke dag!!
Lieve Stefan, Demi en Sem, Jullie ook van harte gefeliciteerd met je vrouwtje en jullie mama!!! Geef haar maar wat extra knuffeltjes van ons vanuit het regenachtige Nederland!!

Heel veel liefs
van ons voor jullie!!

De krolletjes uit loon

Hi, van harte gefeliciteerd met je verjaardag Nicole xxx. Zo te zien en te lezen gaat het super daar. Het lijkt ons een hele mooie reis!! Las zojuist in de krant dat er drie mensen worden vermist bij de waterval in yosemite park. Gelukkig zijn jullie al geweest. Heel veel plezier nog en de groetjes van ons allemaal

Nicole

Lieve allemaal
Bedankt voor jullie felicitaties super leuk dat jullie er aan hebben gedacht en het was weer n TOP dag!
Ja wel leuk om je verjaardag in san diego sea world te vieren,en niet te vergeten om met pianomuziek van happy birthday wakker te worden.demi op de toetsen en sem en steef met de zang,maar jullie krijgen nog een uitgebreid verslag van ons steef de groetjes liefs nicole

koen

hallo allemaal, hoe is het daar!!
hier is het weer niet zo lekker.
ik hoop bij jullie wel Lieke,Lars en ik zijn vandaag naar de Oliemeulen geweest. we gingen speciaal voor de 2 koppige slang alleen is hij verhuurd, aan de Tilburgse kermis. en de grote krokodillen waren ook daar naar toe!!
en nog heel erg veel plezier !!!
groetjes neef Koen -xxxxxxxxxxxx-