Zuidwest USA 2011

Dag 23 - Valley of Fire / MGM Grand Las Vegas

Vanmorgen om half elf vertrokken vanuit Pioneer Lodge. Voordat we het stadje Springdale verlaten kopen we eerst nog wat croissants, donuts en juice de orange bij de lokale supermarkt. Buiten staan wat tafels en stoelen en we nuttigen het ontbijt hier. Daarna zijn we gaan rijden naar het park Valley of Fire.

Onderweg, iets voorbij het plaatsje Virgin, zien we een tradingspost met western-achtige gebouwtjes. Er staan wat lama's, herten, pony's, één ezel en één muildier.

De toegang kost één dollar per persoon en je kan er wortels kopen om aan de dieren te voeren. We kopen wat wortels en gaan naar binnen. De lama's zijn grappig, maar ze hebben niet zo'n trek in wortels.

De ezel wel, die trekt in één keer de wortel uit Demi's handen en peuzelt hem lekker op. Sem vindt de herten erg leuk en voert deze zijn laatste wortel.

We lopen nog wat rond en maken foto's. Het is een erg leuke lokatie om even te bezoeken.

Daarna vervolgen we onze weg naar Valley of Fire, welke nabij Las Vegas ligt. Het is een lange weg en gaat door een gevarieerd berglandschap. Ongeveer 45 mijl voor Las Vegas, ligt de afslag naar het park. We zaten inmiddels al weer twee uur in de auto en zijn bij een plaatsje iets voor de ingang van het park, aangeland bij de McDonalds voor een korte break. Omstreeks twee uur komen we aan bij de ingang van Valley of Fire State Park.

Er is hier geen Officièle post waar je entree tickets kunt kopen. De Nationale Parken pas was hier niet geldig. Demi en Sem gaan wat klimmen op de rotsen en vermaken zich prima. Er zitten hier veel grote gaten in de rotsen, leuk om in te verstoppen.

Bij de parkeerplaats, naast de trail naar "The Elephant Rock" staat een bus waaruit je een envelop kunt pakken en 10 dollar entree geld in moet doen. Op de envelop vul je de auto gegevens in en je naam. Hetzelfde doe je op het aangehechte betalingsbewijs. Daarna deponeer je de envelop in de bus en bewaar je het betalingsbewijs voor eventuele controle.

Het landschap van Valley of Fire State Park is enigzins vergelijkend met dat van Red Rock Canyon, welke we op dag 4 bezocht hebben.  De rotsen hebben hun rode, gele en roze kleuren te danken aan de ijzerhoudende mineralen in het zandsteen, die in aanraking met de lucht zijn gaan oxideren.

Direct bij binnenkomst van het park ligt The Elephant Rock. Het is hier ontzettend warm, eigelijk veel te warm om een trail te lopen. Ik wilde toch graag deze rock zien en loop de korte trail. Eenmaal aangekomen bij "The Elephant Rock" zie ik dat deze niet zo ver van de weg door het park ligt. Je mag hier niet parkeren, maar het is wel mogelijk om vanuit de auto een foto te maken. Ik had dus voor niets deze lastig begaanbare trail gelopen in de hitte.

The Elephant Rock  vertoont een opvallende gelijkenis met zoals de naam al zegt; een olifant. Je kan naar boven klimmen en onder de 4,5 meter hoge slurf doorlopen, maar ik had mijn portie al wel gehad in deze warmte (43 graden).

De volgende view was de Zeven Zusters, een formatie van rode zandsteensculpturen die direct naast de weg liggen. Tussen de zusters staan picknick tafels voor bezoekers. Het is lastig om de gehele groep op de foto te krijgen. We zijn een eindje verderop gereden om een foto te maken van de Zeven Zusters.

We hebben nog de White Domes Road genomen. Deze weg is bijna 6 mijl en erg stijl en slingerend. De weg is doodlopend en je moet dus dezelfde weg weer terug. De uitzichten zijn erg mooi. Bij Rainbow Vista hadden we het mooiste uitzicht.

Je kan hier het dal zien met rode en pastelkleurige versteende zandduinen.Er ligt ook een trail die eindigd met een uitzicht over Fire Canyon, maar wij hebben deze niet gedaan. Wij zijn doorgereden tot we de white domes zagen. De rotsen verkleuren hier continue wanneer je de weg verder rijd.

Wij zijn ongeveer twee uurtjes in het park geweest om een algemene indruk te krijgen. Als je de vele trails volgt zie je echt veel meer mooie rots formaties, maar wij vonden dit voor ons voldoende. Bij het uirijden van het park wordt ons door een parkmedewerker naar het betalingsbewijs gevraagd. We laten het zien en alles is ok.

We zijn daarna via de Interstate 15 naar Las Vegas gereden. Omstreeks vier uur kwamen we aan bij het MGM Grand Hotel. We hebben Valet Parking gedaan vanwege de enorme drukte bij het hotel. Het is vrijdag, dus top drukte in Vegas. Bij Valet Parking hebben ze onze koffers uitgeladen en 30 minuten later op de kamer bezorgd. De kamer is lekker ruim en mooi ingericht. Wij hebben hier kamer 318 op de 19e verdieping en kijken uit op de strip.

We zien het New York New York hotel en het Excalibur, het hotel waar we de eerste drie dagen geslapen hebben. MGM Grand heeft een oppervlakte van ongeveer 46 ha en er zijn 5044 kamers. Het hotel is groen verlicht door het emerald groen glas en heeft als thema de MGM films, met de leeuw als symbool. Deze zie je altijd tijdens de introductie van een MGM film. Bij de hoofdingang staat een bronzen leeuw op een statuut, welke 50 ton weegt en het grootste bronzen beeld in de US is. Het MGM Grand hotel heeft het grootste casino van Las Vegas met ongeveer 3500 gokkasten.

Het is hier echt ongeloofelijk groot en als je net aankomt heb je een plattegrond nodig om je weg te vinden. Na een paar uurtjes rondlopen weten we de weg beter te vinden.

To the 19th floor sir......

De hal naar de liften.....

De hal naar een van de zeven hotelkamer gangen...

Er zijn negentien restaurants en als je naar het zwembad loopt kom je langs ontzettend veel winkels, het lijkt wel een shopping mall. We zijn even gaan zwemmen, maar hadden hier geen privé zwembad zoals we heel vaak gehad hebben.

Het was er ontzettend druk, wellicht wel een paar honderd mensen die aan het zwemmen waren in één van de 5 buitenbaden of rivieren met watervallen. Op de terugweg naar onze kamer zien we in de gang een Best Buy express automaat staan.

Hierin zitten diverse electronica producten zoals Ipods, hoofdtelefoons, GSM's enz, die je kan kopen mbv van je creditcard of pinpas. Net zoals je een flesje cola of snoepgoed uit de automaat koopt. Heel apart.

Er zitten echte leeuwen in het Grand Lion Habitat. Wij hebben er twee deze avond gezien en hun verzorgers liepen of zaten naast de leeuwen in de habitat. Echt heel apart om te zien. Ze krijgen veel aandacht van de bezoekers.

Er lag een tijger boven op de glazen tunnel te slapen, hij was helemaal knockout.

We zijn weer naar de M&M winkel geweest. Sem wilde graag een blauwe M&M pyama, maar ze hadden deze niet meer in zijn maat, drie weken geleden. Ook nu is de collectie niet meer aangevuld. Helaas! Daarna zijn we gaan eten in het Rain Forest Café. Dit is één van de negentien restaurants die in het hotel zat. Het is er erg druk en hebben toch wel één uur moeten wachten voordat we het eten geserveerd kregen.

Na het eten hebben we de auto laten voorrijden door Valet service en zijn naar Fremont Street gereden voor de show van tien uur.

Deze keer was Queen het thema van de video show.  Sem herkend de muziek want deze had hij ook gehoord bij de Orca avond show in Seaworld; Shamu Rocks. We bekijken de video show en lopen na de voorstelling nog wat rond in Fremont Street.

Je ziet hier in Old Downtown Vegas andere type bezoekers rondlopen dan bijvoorbeeld aan de strip. We kijken (om verschillende redenen) onze ogen uit. Wat een stad! Na Fremont Street zijn we over de Strip terug gereden naar het hotel. Je kan merken dat het weekend is, want het is overal even druk. Het duurde minstens 45 minuten om de Strip af te rijden en ons hotel te bereiken. We doen snel weer Valet Parking en gaan naar bed.

Gereden: 224, 7 mijl / 361,6 kilometer

Morgen gaan we naar The Venetian in Las Vegas (aan de strip).